Savoir vivre na drodze
17 września 2012

mala fotka

Na drodze obowiązują nie tylko przepisy, ale również zdrowy rozsądek i pewne niepisane reguły, znacznie ułatwiające życie. Przedstawiamy kilka z nich.

  • Szukaj kontaktu wzrokowego z innymi kierującymi i uczestnikami ruchu. Jeśli widzisz, że oni cię widzą – jest dobrze. Jeśli nie – spodziewaj się najgorszego.
     
  • Możesz omijać stojące i wyprzedzać powoli jadące pojazdy zarówno z prawej jak i z lewej strony. Jeśli samochód na skrzyżowaniu sygnalizuje zamiar skrętu w prawo – ustaw się - jeśli to możliwe - z jego lewej strony. Opuścicie skrzyżowanie razem, zwalniając miejsce dla pojazdów z tyłu. Upewnij się jednak, że samochód rzeczywiście skręca!
    UWAGA: nigdy nie omijaj ani nie wyprzedzaj z prawej strony dużych pojazdów, np. ciężarówek czy autobusów. Kierujący nimi mogą cię nie zobaczyć ze względu na tzw. martwe pole widzenia.
     
  • Uważaj na martwe pole widzenia. Obszar z prawej tylnej strony dużych samochodów i autobusów to miejsce najtrudniejsze lub wręcz niemożliwe do obserwacji przez kierowcę. Kierowcy samochodów ciężarowych mogą też nie widzieć tego, co się dzieje bezpośrednio przed samochodem!
     
  • Żeby skręcić w lewo (potencjalnie najbardziej niebezpieczny manewr, jaki rowerzysta musi wykonać) nie musisz przeplatać się na skrajny lewy pas, jak samochody.  Jeśli na drodze jest wiele pasów ruchu i samochody jadą szybko, wjedź na skrzyżowanie na wprost i zatrzymaj się na jego prawym wlocie tak, jakbyś przyjechał na nie z prawej strony (ale nie sygnalizuj przy tym zamiaru skrętu, bo może to wprowadzić innych w błąd, nie skręcasz przecież w prawo). Zatrzymaj się obok pasa ruchu którym jechałeś żeby nie utrudniać ruchu pojazdom jadącym za Tobą i obróć rower w lewo. Wjechałeś na skrzyżowanie albo na zielonym świetle albo na pierwszeństwie, więc samochody na tym wlocie albo mają czerwone światło, albo mają podporządkowanie. Jest to więc manewr zawsze bezpieczny. Z pewnością też kierowcy na prawym wlocie widzą Cię (ale w przypadku dużych samochodów ciężarowych - upewnij się!). Dalej pojedziesz w pożądanym kierunku tak, jakbyś jechał na wprost przyjechawszy na skrzyżowanie z prawego wlotu. Ruszasz na zielonym lub - jeśli nie ma sygnalizacji - ustąpiwszy pierwszeństwa pojazdom na drodze którą jechałeś wcześnie. Z reguły w miejscu w którym się zatrzymujesz nie będziesz widział sygnalizatora świetlnego, więc musisz obserwować zachowanie pojazdów za Tobą i ruszyć wraz z nimi, upewniwszy się że nie skręcają w prawo na "zielonej strzałce". UWAGA: formalnie ten manewr jest naruszeniem art. 22 ust. 2 pkt. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
     
  • Kontroluj sytuację dookoła, w tym drogę z tyłu. Rowerzysta powinien mieć odruch sprawdzania kątem oka czy droga za nim jest wolna. Lusterko wsteczne nie jest obowiązkowym wyposażeniem roweru, często przeszkadza i wymaga wprawy w korzystaniu z niego, a odruch jest odruchem. Jeśli z parkingu przed Tobą wyjedzie nagle samochód, będziesz wiedział czy możesz bezpiecznie uciec w lewo, do osi jezdni.
     
  • Stając na czole skrzyżowania nie zasłaniaj sygnalizatora kierowcy pojazdu znajdującego się obok ciebie, ustaw się poza linią wzroku kierowcy (ważne, jeśli sygnalizatory są ustawione z boku jezdni).
     
  • Nigdy nie jeździj „na słuch”. Jeśli za tobą nie słychać silnika pojazdu, to nie znaczy że możesz na przykład skręcić w lewo bez sygnalizowania tego. Za Tobą mogą jechać inni rowerzyści.
     
  • Używaj dzwonka lub innego sygnału dźwiękowego, stanowiącego obowiązkowe wyposażenie roweru – żeby ostrzec pieszych idących wzdłuż drogi dla rowerów a także w miejscach z ograniczoną widocznością i wyprzedzając innych rowerzystów (mogą jechać „na słuch”, patrz wyżej!)
     
  • Jeśli jedziesz wąską jednokierunkową jezdnią i nieumyślnie blokujesz ruch, możesz przepuścić jadące za tobą samochody na skrzyżowaniu z pierwszeństwem, odbijając na chwilę w bok w prawo. Ale UWAGA: to wymaga koncentracji, dokładnej oceny ruchu za tobą i gotowości do natychmiastowego zatrzymania się, jeśli następne w kolejce samochody nie zechcą wpuścić cię z powrotem. Oczywiście, musisz ocenić czy na skrzyżowaniu jest wystarczająco dużo miejsca na taki manewr. Może on okazać się bardzo ryzykowny, jeśli jadących za Tobą samochodów jest więcej niż 1-2 i nie zdążą one wyprzedzić Cię na skrzyżowaniu na odcinku na którym zamierzasz zjechać w bok.
     
  • Jeśli kolejka pojazdów przed skrzyżowaniem ustawiła się w taki sposób że jest miejsce aby je ominąć a Ty z jakiegoś powodu nie chcesz z tego skorzystać – nie blokuj drogi innym rowerzystom, ustaw się za samochodem przed Tobą, a nie obok niego przy krawężniku.
     
  • Nigdy nie zatrzymuj się na środku drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów. Zjedź do krawędzi lub do krawężnika, zatrzymaj się obok i nie tamuj drogi. Oczywiście, na skrzyżowaniu - przed sygnalizacją lub podporządkowaniem, możesz stanąć na środku, ale staraj się aby obok Ciebie mogli zatrzymać się inni rowerzyści. Dzięki temu nie będziecie blokować drogi dla rowerów innym użytkownikom.
     
  • Przewożąc dziecko w foteliku lub przyczepce ciągniętej przez rower, stosuj pasy bezpieczeństwa uniemożliwające wypadnięcie lub wydostanie się dziecka podczas jazdy czy włożenie przez nie ręki w ruchome części roweru lub przyczepki.
     
  • Przewożąc dziecko w przyczepce ciągniętej przez rower, zasłaniaj przód przyczepki dostarczoną fabrycznie siatką (a w deszczu – ochronną folią). Drobne kamienie lub błoto mogą wydostać się spod tylnego koła i zranić lub pobrudzić dziecko.
     
  • Oznacz ciągniętą przez rower przyczepkę odblaskową, w jaskrawym kolorze dobrze widoczną flagą umieszczoną na maszcie o wysokości co najmniej ok. 1,5 m przymocowanym w jej tylnej części. Z podobnej flagi powinni korzystać rowerzyści na rowerach poziomych. Przyczepki i rowery poziome nie są widoczne zza przeszkód na drodze i kierujący innymi pojazdami mogą im nie ustąpić pierwszeństwa lub wyjechać z podporządkowanej zbyt wcześnie.
     
  • W nocy pamiętaj, że kierujący pojazdem wyjeżdżajacym z ulicy podporządkowanej, czy zjazdu mimo wrażenia kontaktu wzrokowego może nie widzieć ani Ciebie ani Twojego przepisowego oświetlenia przedniego bo zasłaniają go parkujące samochody, żywopłoty czy inne przeszkody. Jedź wówczas „szeroko” (bliżej osi jezdni), będziesz lepiej (wcześniej) widoczny.
     
  • Przed jazdą sprawdzaj stan techniczny roweru, zwłaszcza hamulce, po zmierzchu – upewnij się, że oświetlenie roweru jest sprawne i nie zasłania go np. bagaż. Jeśli korzystasz z tylnego oświetlenia bateryjnego (akumulatorowego) sprawdzaj jego jasność po zakończonej jeździe - po godzinie świecenia na słabszym zasilaniu może być już ciemne, to sygnał żeby zmienić baterie lub doładować akumulator.
     
  • Koncentruj się na jeździe. Rozmowa przez telefon (dozwolona wyłącznie przy pomocy słuchawek i mikrofonu, bez nich - zabroniona podczas jazdy) czy słuchanie muzyki (dozwolone) mogą rozpraszać i utrudniać odpowiednią, szybką reakcję.
     
  • Jeśli wybierasz ubiór przeciwdeszczowy – wybierz go w żółtym kolorze. Jest on najbardziej kontrastowy i najlepiej widoczny na różnych tłach, co jest szczególnie istotne w deszczu. Boczne szyby samochodów nie mają wycieraczek, przez zalane deszczem szyby kierowcy niewiele widzą. To samo dotyczy lusterek wstecznych. Zwróć uwagę, że w tych kierunkach – w bok i do tyłu – nie widać odblasków na ubiorze rowerzysty, bo nie świecą w tym kierunku samochodowe reflektory. Żółty to jedyna szansa być w miarę dobrze widocznym, odciąć się od tła niezależnie od oświetlenia.

Więcej praktycznych informacji:

co w poradniku:
  1. Porady rowerowe
  2. Jak jeździć rowerem
  3. Savoir vivre na drodze
  4. Jaki rower
  5. Jak ubrać się na rower
  6. Jak jeździć w deszczu
  7. Rowerem w zimie
  8. Jak chronić się przed kradzieżą roweru
  9. Rower jak członek rodziny, czyli jak żyć i mieszkać razem
  10. Porady prawne
lista pozostałych artykułów w dziale poradnik > dla rowerzystów : > rodz. 1
  1. Porady rowerowe
  2. Jak jeździć rowerem
  3. Savoir vivre na drodze
  4. Jaki rower
  5. Jak ubrać się na rower
  6. Jak jeździć w deszczu
  7. Rowerem w zimie
  8. Jak chronić się przed kradzieżą roweru
  9. Rower jak członek rodziny, czyli jak żyć i mieszkać razem
  10. Porady prawne
login
logos