Jak chronić się przed kradzieżą roweru
17 września 2012

mala fotka

Nie ma zabezpieczenia niemożliwego do sforsowania. Dobre zapięcie wydłuża czas potrzebny na kradzież, wymaga specjalnych narzędzi, siły i umiejętności czy powoduje hałas podczas kradzieży. Są to czynniki zniechęcające do kradzieży i podnoszące jej koszt i ryzyko dla złodzieja. Wiele osób jest przekonane, że czynnikiem odstraszającym od kradzieży może być niska wartość roweru. Tymczasem zdarzają się kradzieże po prostu na złom.

  • Najtrudniejsze do przecięcia są zapięcia „sztywne” - kłódki szaklowe (w kształcie litery „U”, znane powszechnie jako U-locki) oraz profesjonalne łańcuchy. Kłódki szaklowe są wyraźnie lżejsze niż łańcuchy. Te drugie składają się bowiem z ogniw wykonanych z prętów stalowych o takiej samej grubości jak pałąk kłódki szaklowej, czyli na dany obwód zapięcia potrzeba jest ponad dwukrotnie więcej długości (i masy) pręta. Łańcuchy umożliwiają za to przypięcie rowerów do większej liczby urządzeń – np. słupów latarń o średnicy większej niż szerokość wewnętrzna U-locka.

  • Rower powinien być zabezpieczany dwoma zapięciami: U-lockiem lub łańcuchem oraz zamkiem ramowym, blokującym tylne koło. (Zamek ramowy jest na stałe przymocowany do tylnego widelca roweru, blokadę stanowi pręt stalowy wsuwany między szprychy pod obręcz koła).

  • Zapięcia miękkie, składające się z linek splecionych ze stalowych drutów są zabezpieczeniem iluzorycznym. Nawet, jeśli stalowa linka jest ukryta pod robiącym wielkie wrażenie pancerzem z ruchomych łusek, jej przecięcie prymitywnymi narzędziami trwa zaledwie kilka sekund. Podobnie łatwe do przecięcia są łańcuchy inne niż dedykowane do rowerów lub motocykli.

  • Rower należy zapinać w ten sposób, aby zapięcie (u-lock, łańcuch) obejmowało ramę, przednie koło i przedmiot, do którego rower przypinamy (stojak rowerowy, kratę, słup znaku drogowego, latarnię itp.). Zapinać rower należy możliwie ciasno, uniemożliwiając manipulowanie zapięciem. Tylne koło zamykamy zamkiem ramowym.

  • Rower należy pozostawiać w miejscach dobrze widocznych i oświetlonych, w miarę możliwości – monitorowanych kamerami telewizji przemysłowej (zwykle zlokalizowane w pobliżu banków, bankomatów, droższych sklepów, urzędów itp.

  • Najczęściej rowery są kradzione z klatek schodowych i piwnic. Są to miejsca gdzie złodziej może „pracować” w spokoju, nie zwracając niczyjej uwagi przez dłuższy czas.
     

  • Zrób zdjęcia swojego roweru, przechowuj dokumenty świadczące o jego nabyciu i spisz numer jego ramy, jeśli rower jest w niego wyposażony. W przypadku kradzieży – przekaż zdjęcia policji. UWAGA: jeśli nie zgłosisz kradzieży, rower może legalnie przejść na własność złodzieja. Co pewien czas policja odkrywa „dziuple” z kradzionymi rowerami i zwykle większość z tych rowerów nigdy nie była zgłaszana jako ukradzione!

U-lock spinający przednie koło, ramę i stojak oraz zamek ramowy na tylnym kole
U-lock spinający przednie koło, ramę i stojak oraz zamek ramowy na tylnym kole.

Więcej praktycznych informacji:

co w poradniku:
  1. Porady rowerowe
  2. Jak jeździć rowerem
  3. Savoir vivre na drodze
  4. Jaki rower
  5. Jak ubrać się na rower
  6. Jak jeździć w deszczu
  7. Rowerem w zimie
  8. Jak chronić się przed kradzieżą roweru
  9. Rower jak członek rodziny, czyli jak żyć i mieszkać razem
  10. Porady prawne
lista pozostałych artykułów w dziale poradnik > dla rowerzystów : > rodz. 1
  1. Porady rowerowe
  2. Jak jeździć rowerem
  3. Savoir vivre na drodze
  4. Jaki rower
  5. Jak ubrać się na rower
  6. Jak jeździć w deszczu
  7. Rowerem w zimie
  8. Jak chronić się przed kradzieżą roweru
  9. Rower jak członek rodziny, czyli jak żyć i mieszkać razem
  10. Porady prawne
login
logos