Rowerowy pełnomocnik ministra transportu
04 października 2013

mala fotka
foto: MTBiGM

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pan Sławomir Nowak w piątek, 4 października 2013 roku powołał swojego pełnomocnika do spraw rozwoju ruchu rowerowego. Został nim pan Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta miasta stołecznego Warszawy do spraw komunikacji rowerowej.

Zgodnie z komunikatem Ministerstwa "do zadań pełnomocnika będzie należało m.in. wspieranie działań Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na rzecz wykorzystania rowerów jako środka transportu, a w szczególności inicjowanie przygotowywania projektów aktów prawnych dotyczących komunikacji rowerowej, współpraca z właściwymi organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi, a także współpraca z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotycząca opracowywania programów poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego."

Stowarzyszenie Miasta Dla Rowerów z wielką satysfakcją przyjmuje wiadomość, że problemy ruchu rowerowego zostały dostrzeżone przez rząd a ich rozwiązanie przybiera formę instytucjonalną. Z punktu widzenia rowerzystów w Polsce to historyczna chwila. Zadania postawione przez Ministra przed pełnomocnikiem pokrywają się z naszymi oczekiwaniami.

Przypominamy, że podstawowym postulatem stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów jest nowelizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo o Ruchu Drogowym:

  • W sprawie znaków i sygnałów drogowych (D.U.2002.170.1393) - nasz projekt zmian przekazany Ministerstwu dostępny jest tutaj (pdf)
  • W sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (D.U.2003.220.2181)

oraz rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (D.U.99.43.430, wykonawcze do ustawy Prawo Budowlane).

Zapowiadany w mediach przez pełnomocnika termin nowelizacji (pierwsza połowa 2014 roku) jest realistyczny a przede wszystkim bardzo pożądany. Znowelizowane rozporządzenia pozwolą lepiej przystosować polskie miasta do ruchu rowerowego, poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego i mogą przyczynić się do bardziej efektywnego wykorzystania środków unijnych w nadchodzącej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Ważnym kontekstem jest też zapowiedź przygotowania przez rząd Krajowej Polityki Miejskiej (patrz też nasze stanowisko w tej sprawie) czy Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (stanowisko MDR - tutaj).

Jesteśmy gotowi do pełnej współpracy z Pełnomocnikiem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, oferując naszą wiedzę i blisko dwudziestoletnie doświadczenie związane z kształtowaniem i wykorzystaniem infrastruktury rowerowej w kilkudziesięciu miastach Polski.

Przypominamy jednocześnie, że od ponad dwóch lat obowiązują przepisy ruchu drogowego, wprowadzone prorowerową nowelizacją ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (D.U.2011.92.530). Przepisy te zostały zaproponowane przez Miasta Dla Rowerów a ich  wprowadzenie wyeliminowało liczne absurdy i wewnętrzne sprzeczności ustawy a przede wszystkim jej niezgodność z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym (D.U.88.5.40 i 44).

Marcin Hyła, prezes stowarzyszenia

 
lista pozostałych artykułów w dziale wiadomości > wiadomości : > aktualności
  1. <<
  2. 1 - 12 |
  3. 13 - 24 |
  4. 25 - 36 |
  5. 37 - 48 |
  6. 49 - 56 |
  7. >>
  1. Medialne zamieszanie z przepisami?
  2. Będzie nowelizacja kolejnych rozporządzeń?
  3. Relacja z IV Ogólnopolskiego Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego
  4. IV Kongres Rowoju Ruchu Rowerowego
  5. Rowerem w nowy, 2016 rok
  6. Dwadzieścia lat Miast dla Rowerów
  7. Rowerem na wybory
  8. Pozytywna korba rowerowa dla Ewy Wolak
  9. Nowelizacja kluczowych rozporządzeń rowerowych - co się zmienia?
  10. Domyka się cykl wielkich zmian przepisów dotyczących rowerzystów
  11. Debata na temat polityki rowerowej stolicy
  12. Wielkie przejazdy rowerowe w niedzielę, 14.06.2015
login
logos